Iedereen kan zich wel eens ergeren aan het gedrag van een ander. We vinden anderen lastig en vinden dat iemand eens zijn best zou moeten doen om zijn gedrag te veranderen. Volgens bedrijfskundige Daniel Ofman bestaan er eigenlijk geen “lastige” mensen. Ieder mens bezit kwaliteiten die van elkaar verschillen. Een groot verschil hierin kan bepaalde wrijving tussen personen opleveren.
Het kernkwadrant model
Om meer inzicht in deze onderlinge verhoudingen te krijgen, ontwikkelde Daniel Ofman een kernkwadrant / kernkwadranten waarin duidelijk wordt waarom die wrijving ontstaat. Iemands kernkwaliteit kan namelijk recht tegenover het gedrag staan waar men allergisch voor is. Vervolgens geeft dit model aan, hoe een kernkwaliteit kan doorschieten naar een valkuil en op welke manier hij de uitdaging kan aangaan om zijn gedrag aan te passen.
Kernkwaliteit
De kernkwaliteit is iemands natuurlijke positieve eigenschap, die niet is aangeleerd. Dit sterke punt van de persoonlijkheid kan echter doorschieten waarbij de kracht een zwakte wordt. Voorbeeld: punctueel en netjes.
Valkuil
In geval van uitschieten spreekt Daniel Ofman een valkuil, waarbij de eigenschap een negatieve uitwerking op de omgeving heeft en ook de persoon zelf in de weg zit. Voorbeeld: perfectionistisch en over georganiseerd.
Uitdaging
Het positief tegenovergestelde van de valkuil is de uitdaging, die een goede aanvulling op de kernkwaliteit is. De uitdaging zorgt voor meer balans. voorbeeld: wat vaker de “boel de boel” laten en leren uitstellen.
Allergie
De allergie staat lijnrecht tegenover de kernkwaliteit. Wanneer iemand doorschiet in zijn uitdaging die aan de kernkwaliteit gekoppeld is, ontstaat het gevaar dat de eigenschap in een allergie ontaardt. Voorbeeld: slordig en ongeorganiseerd.